ALKAWAY - advarer mod polypropylen plastdunke og flasker

Den SUNDE drikkedunk - hvad mener man?

(Hold dig fra drikkedunke, fremstillet af polypropylen
- hvis du vil leve sundt)

af Poul-E. Nielsen, Sc.D.

Forleden hørte jeg fra en person, at der var kommet en "plastik" flaske på markedet, som ikke afgav farlige stoffer til vandet, som blev opbevaret i denne.
Jeg blev nysgerrig, og henvendte mig i en Imerco forretning, hvor disse drikkedunke blandt andet sælges. Ekspedienten her forklarede mig at de var sikre og ikke afgav nogle gifte stoffer, det samme blev nævnt på det lille bitte stykke papir fra freewater.dk (ses til højre).

Spændende. Så jeg besøgte hjemmesiden www.freewater.dk for at studere og læse mere om dette fantastiske produkt af en vanddunk. Men det var ikke muligt. Ikke et eneste sted kunne jeg se nogen dokumentation fra et eller andet laboratorium, intet.
Jeg skrev derfor en e-mail til firmaet, og bad dem sende mig nogle dokumentationer over denne påstand. Intet skete.

Polypropylen, farlige kemiske stoffer udvaskes til drikkevandet!En nærmere efterforskning af polypropylen viste mig chokerende andre kendsgerninger. En gruppe videnskabsfolk fra University of Alberta publicerede en
kraftig advarsel omkring kemikalier, som bryder ud fra dette plastmateriale og indgår i vandet, som opbevares i drikkeflasken ! Altså falsk og vildledende markedsføring fra freewater.dk.

Her er artiklen fra forskerne ved University of Alberta:

November 7, 2008. By Gordon Gibb, (dansk bearbejdning af Poul-Erik Nielsen, Sc.D., 12. februar 2010))

Edmonton, AB: Husker du snakken om bisphenol-A? De skadelige stoffer i plastik, som atletiske vanddunke og baby flasker, hvor man mistænkte stoffet (bisphenol-A) for at trænge ud af plastikken.
Nogle forskere siger, at det er så minimalt, hvad der siver ud, at der ikke er grund til alarm. (men bemærk, at alle forskere er enige om, at det siver ud fra plastik'en!). Andre forskere antyder, at selv spormængder er for meget.
Nogle lande og Stater (her i blandt Sverige) har for længst forbudt brugen af bisphenol-A i sutteflasker, vanddunke, plastikflasker og plastfyldninger som indeholder bisphenol-A, hvilket er kræftfremkaldende. Får du plastfyldninger i dine tænder, så spørg din tandlæge og få et chok! (Kun holistiske tandlæger, gør brug af plastfyldninger uden bisphenol-A)!

Denne måned publicerede en gruppe forskere ved Universitetet i Alberta, en kraftig advarsel om udvaskning af kemikalier fra plastik, som de opdagede ved en tilfældighed!
Helt specifikt rapporterede den velrespekterede Canadiske nationale avis 'The Globe and Mail' her til morgen om, at en gruppe medicinske forskere kraftigt advarer om at to stoffer siver ud fra plast laboratorieudstyr, og at stofferne var så biologiske aktive, at det ødelagde et medicinsk forsøg !

Det som gør denne opdagelse så overbevisende, er det faktum, at udvaskningen skete fra et af de mest udbredte plastmaterialer i verden og polypropylen. Du kan dog også finde polypropylen i tøj og yoghurtbægere.
Polypropylen er overalt.

Det skal bemærkes at advarslen i det seneste nummer af ¨Science' var et opråb til andre forskere om, at de bliver nødt til at overvåge eventuelle forsøg som bliver udført med polypropylen beholdere, da de to udvaskende kemikalier fra plastikmaterialet, kan forårsage samme eksperimentelle slutresultat, som de fandt ved Universitetet i Alberta.

Og man kender stort set ikke noget til de to kemikalier, som udvaskes - quatermary ammonium biocider og oleamide - for at kunne konkludere hvad det måtte betyder for sundheden og helbredet. "Det er meget vanskeligt at sige, om vi skal være bekymrede, set ud fra et sundhedsmæssigt synspunkt", sagde Andrew Holt, avisens ledende forsker og assisterende professor i farmakologi.

Men sundhedspersonaler ser meget anderledes på den sag, og udtrykker frygt for at sådanne plast kan føre til ukendte bivirkninger i form at eksponering af mennesker.

"Vi ønsker ganske enkelt ikke, at disse kemikalier kommer ind i vores kroppe", siger Rebecca Sutton, Seniorforsker ved den amerikanske sundhedsorganisation.

Tilbage i 1990'erne opdagede en gruppe forskere et tilsvarende udslip af bisphenol-A fra plast lab udstyr, og efter at have testet dette gift blev det efterfølgende forbudt. (Bemærk venligst her, at Sundhedsstyrelsen i Danmark stadig snork sover, da bisphenol-A blot står på listen over stoffer, som skal forbydes - og det har det gjort i mere end 10 år nu, uden der sker noget. Det har været forbudt i Sverige i adskillige år.

Oleamid, en sammensætning der benyttes for at sikre en gnidningsfri smeltet plastik, forekommer naturligt i det menneskelige legeme, og er fundet i hjernen og i blodet.

Spørgsmålet er så, hvad der sker, så mennesker udsættes for mere af dette kemiske stof end det, der findes normalt i kroppen? Det er således ikke tilstedeværelsen af Oleamid, men mængden !

Ms. Sutton udtrykker bekymring ved at udsætte folk for ekstra Oleamid, hvilket kan ændre hjernes funktion. "Hvis det ender med at vi doserer os med højere niveauer, kan det forstyrre forskellige processor". Oleamid tilføres andre plasttyper, såsom polyvinyl chloride og lav densitet polyethylen.

Ifølge rapporten i 'Globe and Mail', gjorde et team, ledet af Dr. Holt, deres opdagelse i Alberta, når der udførtes forsøg med en menneskelig enzym, der fungerer som mål for lægemidler til behandling af Parkinsons sygdom.

Forskerne forsøgte at hæmme aktiviteten af enzymet med salmiak (ammonium chloride), og blev overraskede over at opdage, at blot ved at tilføre bare en milliontedel salmiak - en mængde som forventes at have ringe effekt, at nogle mystiske substanser (stoffer) fortsatte med at blokere enzym funktionen.

Forskerholdet måtte til sidst konkludere, at mistanken om at forurenede kemiske stoffer blev udvasket, var en kendsgerning. De konkluderede beviseligt at aktive stoffer siver ud fra plastmaterialet (polypropylen), og blev overført til væsken (vandet).

Findes der overhovedet en drikkedunk, som 100 % er garanteret fri for giftige stoffer?

Ja.
Alkaway flasker, som er udført i Grade 304, Medicinsk Rustfrit Stål. Intet i verden er mere rent!
Se eventuelt yderligere på www.ion-life.dk under Nyheder og Info.